Friday, December 16, 2005

Dramatikern och nobelpristagaren Harold Pinter som talskrivare åt Bush:

Ur Pinters nobelföreläsning i Börshuset 2005-12-09
….
Jag vet att president Bush har gott om synnerligen kompetenta talskrivare, men jag vill också själv erbjuda mina tjänster. Jag föreslår följande korta anförande som han kan läsa upp för nationen i teve. Jag kan se honom för mig, högtidlig, välkammad, allvarsam, sympatisk, uppriktig, ofta avväpnande, ibland med ett tvunget leende på läpparna, besynnerligt tilldragande, en riktig karlakarl:

”Gud är god. Gud är stor. Gud är god. Min Gud är god. Bin Ladins Gud är ond. Han har en ond Gud. Saddams Gud är ond, fast han inte hade någon. Han var en barbar. Vi är inga barbarer. Vi hugger inte huvudet av folk. Vi tror på frihet. Det gör Gud också. Jag är ingen barbar. Jag är demokratiskt vald ledare i en frihetsälskande demokrati. Vi är ett barmhärtigt samhälle. Vi har barmhärtiga avrättningsmetoder. Vi är en stor nation. Jag är ingen diktator. Det är han. Jag är ingen barbar. Det är han Och han. Det är de allihop. Jag besitter moraliska auktoritet. Ser du den här knytnäven? Den är min moraliska auktoritet. Och hör sen.”
...

No comments: