Thursday, June 09, 2005

Då börjar vi

I en tid då ledarskribenter kan skriva saker som "tillsammans byggs en nationalism kring en kärna av externt hot, med partiet som räddaren i nöden" och tro att de talar om Slobodan Milosevic men inte om GWB, eller "Texasgubben" som han så kärvänligt benämns i SvD, får väl vi andra säga upp våra prenumerationer och söka vår information på annat håll än i den inbäddade och omstoppade journalistik komplett med snuttefilt som Mariebergspressen i sin monumentala feghet erbjuder oss. Men om man gör det, händer det lätt att man blir skälld för konspirationsteoretiker — det är naturligtvis bättre att vara ovetande praktiker, även om inte det heller är särskilt bra betalt såvida man inte befinner sig på stratosfärisk höjd och har rätt till både heliumballong och fallskärm — och ve och fasa, man kan missa dokusåpbubblekändisarnas öden och äventyr i minst en kvart. Men det får vi försöka ta som en man. Det finns ju faktiskt viktigare saker i världen.
Bekämpa den "nya världsordningen" t.ex., fast det är samma gamla rovdjurskapitalism i nya fårakläder det är fråga om. ("Nytt" är ju ett så positivt ord, tycker ni inte det?) Och i den kampen är ju grundbulten händelserna den 11/9 2001. På teve såg jag planen träffa WTC, och min första tanke var: "Fy fan! Bushjuntan kunde inte ha önskat sig en bättre present!" Tyvärr fastslogs det raskt av Fox News och Washingtons alla övriga blåsorkestrar, den s.k. "Mighty Wurlitzer", att jag borde veta hut och hata araber i stället. Och till min häpnad var de flesta människor så Hollywoodförgiftade att de hade glömt den lilla fysik de fått lära sig i skolan och svalde de officiella förklaringarna med hull och hår. Därför inviger jag den här bloggen med att publicera mina lönlösa skriverier i ämnet. Tids nog får vi tala om annat.

No comments: