Tuesday, June 14, 2005

Försvara Sverige i Afghanistan???

050614
Två artiklar i Aftonbladet har fått mig att brisera de senaste dagarna. Den första berättar att Sverige har ca 100 soldater som hjälper Bush, Rumsfeld & Co med deras fascistiska krig i Afghanistan. Dit har ”demokraturan” med Göran Persson i täten skickat dem i smyg, i strid mot all internationell folkrätt, etik och moral och säkerligen utan något som helst stöd från majoriteten av svenska folket. För att kringgå det faktum att vi inte är med i Nato arrangeras det hela via något som heter ”International Security Assistance Forces”, vad det nu kan vara. Vi har inte råd att ha ett fungerande försvar här hemma, men hjälpa rasande trevliga skurkar att panga på med uranmantlade granater, dvs idka ”lågintensivt kärnvapenkrig” — ohyggliga eufemism! — det ska vi betala för.

Den andra nyheten som nogsamt har mörklagts av den inbäddade pressen i Marieberg var att samme Persson prompt vill skänka våra övriga surt förvärvade miljarder till SAAB för att utveckla ett obemannat stridsflygplan, en så kallad ”drone”, som somliga drönare på börsen redan gnuggar händerna över eftersom det förhoppningsvis ska kosta ännu fler miljarder att utveckla än JAS. Detta för att bevara ”spetskompetensen” i Linköping. Kan inte herr Persson och anhang fatta att de pengarna måste investeras i skola, gymnasium och universitet i stället, så att vi får en bred bas av kunniga, välinformerade människor som kan sätta stopp för beslut som de ovanstående och kanske återge demokratin något av det innehåll den trots allt hade förr.

Vid hyrestvister förekommer det att man öppnar ett bankkonto där man sätter in hyran utom räckhåll för värden tills tvisten är löst. Jag är egen mikroföretagare, arbetar som översättare och betalar in ett antal tusen kronor varje månad till statliga aktiviteter som de ovanstående, men det tänker jag sluta med nu. Jag ska sätta in pengarna på ett konto i exempelvis Schweiz där de får stanna tills jag har fått igenom tre krav som jag tror de flesta människor i Sverige helhjärtat stöder:

1. Att de svenska soldaterna tas hem från Afghanistan.
2. Att SAAB får klara finansieringen av sina projekt utan socialbidrag.
3. Att vi får en folkomröstning om EU:s förslag till grundlag.

Jag hoppas att många, många fler ska följa mitt exempel, för på skurkar och girigbukar finns bara ett ställe som är sårbart: plånboken, alternativt aktieportföljen.
Hans Berggren
PS: Rekommenderar också min nystartade blogg, www.gonzolong.blogspot.com

No comments: